Frankfurt descobreix l'Empordà

Frankfurt.- L'Empordà també hi era. Entre els centenars de llibres de colors que decoraven l'exposició de la cultura catalana a Frankfurt, l'Empordà hi era visible. Noms com Cap de Creus, Figueres o Dalí, penjaven del cel de colors d'una gran sala de la Fira de Frankfurt. Però la presència empordanesa no va acabar aquí. L'editorial figuerenca Brau era present entre els editors catalans, i el Nobel alemany Günter Grass presentava una sèrie de dibuixos que va fer a l'Empordà.



La Fira del llibre ocupa 184.000 metres quadrats d'exposició ─una superfície 50 vegades major que el popular centre comercial de Vilatenim─. Entre tants llibres, Brau Edicions disposava d'un petit i acollidor espai dins del macroestand de l'Associació Catalana d'Editors. "Hem notat una estirada més enllà que en un any normal", reconeix el director de Brau, Jenar Fèlix, en una de les tauletes que servien aquests dies per negociar.



Presentaven tres col·leccions, i "les tres han suscitat interès", explica. La de guies de Catalunya, perquè gaudeix d'una gran originalitat: excursions en bicicleta o caiac. Les de narrativa de viatge, perquè són les més fàcils d'editar i traduir. I la sèrie d'arquitectura tradicional, perquè atrau als professionals alemanys, un mercat molt interessat en comprar i restaurar masos a Catalunya.



A més, Brau va cloure els tres dies de feina amb "la presentació de la col·lecció de narrativa de viatges, que serveix per acabar de convèncer", afegeix Fèlix. L'acte, en una sala de conferències habilitada per l'Institut Ramon Llull, va aplegar a una quinzena de persones de diverses procedències. Acompanyat per dos autors, el coordinador de la col·lecció, Josep Maria Iglesias, va ressaltar que les obres "permeten endinsar-se als països" perquè les han escrites "enamorats del lloc".



Més enllà de la Fira

Al Literaturhaus, un punt de trobada pels escriptors de la ciutat, hi onejava aquests dies un gran cartell que anunciava un viatge cap a l'Empordà. En una petita sala de l'edifici, gairebé amagada, s'hi exhibia Pels camins de l'Empordà, un recull d'un text i una desena de litografies del Nobel alemany Günter Grass. "L'exposició és un pont meravellós entre la cultura catalana i l'alemanya", afirma Hans Meinke, comissari de l'exposició i editor del Nobel a Espanya.



Els dibuixos, en blanc i negre i de traç espontani, recorren diversos espais de la zona: un racó del Cap de Creus, una masia propera a Púbol o unes oliveres cadaquesenques. Són litografies, editades per Círculo del Arte, dels dibuixos fets per Grass en una visita secreta que va fer a l'Empordà l'any 2004. Meinke, amic de Günter Grass, ho recorda: "La seva esposa l'acompanya en cotxe a algun lloc. Ell recorria a peu i en solitari les terres de l'Empordà, i aprofitava per pintar".



El públic era escàs a la sala, amb vistes al riu Main i veïna a la cambra d'assajos de la versió alemanya de Mar i Cel . Amb les notes del musical de fons, un dels visitants, mallorquí i litògraf professional, trobava les litografies de "baixa qualitat i decepcionants". Per contra, un home de Frankfurt, que retreu a Grass la seva participació a les SS, creu que "la mostra és meravellosa i molt interessant".



El públic alemany també va poder descobrir els sabors empordanesos gràcies a l'associació gironina Joves Cuiners, que va encarregar-se del sopar inaugural de les Nits Sònar. Els escalencs Jordi Jacas i Vicenç Lavado, i el figuerenc Jordi Margall van donar a conèixer ingredients com l'anxova de l'Escala a mig miler de comensals. "És l'encàrrec més important que hem tingut", diu Jacas, el president, que defineix el sopar com "cuina tradicional posada al dia".

Publicat al setmanari Empordà, del 16 d'octubre de 2007