Els 282 amics de l'alcaldessa

L’alcaldessa de Roses s’ha fet present a Internet. Té gairebé 300 amics a la xarxa social Facebook, permet la interacció ciutadana al seu bloc i recull el seu perfil més institucional en un web. “Permet la relació directa amb la gent”, remarca Marc Teixidor, assessor de comunicació a l’Ajuntament.



Abans de marxar a l'embalat, l’alcaldessa va fotografiar-se amb una disfressa d'índia. A l'endemà, el seu amic Martí Sans, director general de Pesca, va dir-li: "Dues fotos magnífiques aquestes últimes. Tens sensibilitat plàstica". La conversa no va ser privada. De fet, tenia un públic potencial de gairebé 300 persones. Així és la vida al Facebook, la xarxa social líder a Internet, que permet compartir, xafardejar i contactar amb amics, coneguts i saludats. El Facebook, però també el web institucional de l'alcaldessa i el seu bloc, són les vies de contacte de Magda Casamitjana amb els internautes. "Si hi ha eines de comunicació directa com aquestes, per què el ciutadà hauria de fer una instància i dificultar-li la relació amb la màxima representant del municipi?", es pregunta Marc Teixidor, assessor de comunicació de l'Ajuntament de Roses.

El primer pas de l'alcaldia a Internet va ser el web institucional de Magda Casamitjana, inclòs al portal de l'Ajuntament ―www.roses.cat―. Permet demanar cita amb l'alcaldessa, llegir els seus articles i discursos, o veure fotos. Les imatges cobreixen els principals actes amb presència de la política rosinca, però també evoquen la infància i adolescència de Magda Casamitjana, un bateig familiar o el darrer carnaval ."Les imatges donen una vessant humana, permeten explicar la seva història", comenta Marc Teixidor, que es va incorporar al Consistori quan el web ja funcionava. "L'antic alcalde tenia una imatge distant i es volia trencar aquesta idea del polític inaccessible i potenciar la de persona del carrer", argumenta.


Però Teixidor reconeix un problema: "La pàgina institucional de l'Ajuntament és poc dinàmica i la Magda volia un espai on la gent hi pugui contribuir i pugui mostrar les seves opinions”. És per això que uns mesos enrere es va posar en marxa un bloc de Casamitjana ―magdacasamitjana.blogspot.com―, que rep una mitjana de 50 usuaris diferents al dia. Reflexiona sobre el problema de l’aigua o la pau, però també sobre el voluntariat lingüístic o joves rosincs amb talent. El bloc permet fer un salt més enllà del text: “El vídeo és una forma senzilla a l’hora de comunicar i més avui dia, quan tot són pantalles”, argumenta l’assessor de comunicació.

L’alcaldessa parla, sí, però també hi apareix passejant, saludant a rosincs o consultant un missatge d’un internauta. “El bloc tampoc es redueix a allò audiovisual, perquè li permet fer raonaments complexos i a fons sobre molts temes”, assegura Teixidor via telefònica. I no només això. El bloc dóna a conèixer què té previst fer l’alcaldessa en cada moment. Junta de govern, el dilluns a primera hora; Diputació de Girona, dimarts al matí; cites concertades, gairebé cada dia... L’assessor de comunicació remarca que “és el primer cas de política municipal que fa transparent la seva agenda”.

La vida en imatges
Recorda Marc Teixidor que un dia l’alcaldessa volia saber què era el Facebook, que en volia un perquè tenia familiars que ja l’utilitzaven. I es va registrar a la xarxa social. “Va ser casual, no buscava cap eina de propaganda política. I ara la Magda és un fan del Facebook”, assegura. Té registrats 282 amics, això vol dir que gairebé 300 persones poden seguir les actualitzacions que fa, veure imatges o deixar-li missatges. Els perfils són molt diversos: amics personals, joves rosincs, polítics professionals, coneguts, companys d’Ajuntament... Qualsevol internauta registrat a Facebook pot sumar-se a la llista.

A diferència d’altres polítics comarcals, Casamitjana aporta continguts gairebé a diari i amb un element distintiu: les fotos instantànies. Puja a través del mòbil i a temps real imatges dels petits detalls del seu dia a dia. El darrer llibre que ha llegit, la carta del restaurant o els darrers preparatius de les colles de Carnaval. Preguntem a Marc Teixidor si el Facebook és de l’àmbit personal o professional de l’alcaldessa. Creu que s’han de trencar aquestes barreres.

L’assessor de l’alcaldessa remarca la idea de l’alcaldessa com a ciutadana, destaca que ni al bloc ni al Facebook hi ha referències explícites al partit de Casamitjana, el PSC. “És una pàgina personal, però també és alcaldessa en tot moment. És un lloc on relacionar-se amb els ciutadans, penjar fotos, compartir preocupacions”. L’alcaldessa, com els regidors Francisco Martínez i Antonio Rodríguez, han apostat per les noves eines de comunicació social. “És d’iniciativa pròpia d’ells. Si des del Departament de Comunicació els controléssim, perdrien frescor”.

Publicat al setmanari Empordà del 24 de febrer de 2009.

3 comentaris:

Damià S. Bonmatí ha dit...

A 07 d'octubre de 2009, l'alcaldessa té 726 amics al Facebook.

Anònim ha dit...

Zakaj pa ne:)

Anònim ha dit...

han afegit els amics comarcals poca cosa més ...