El turisme dels raïms

Els hotels de Roses es preparen per rebre turistes durant el Cap d'any

Parella francesa, d’uns cinquanta anys i amb un nivell econòmic alt. Així són, a grans trets, els turistes que Roses rebrà a finals de mes. “Cap d’any s’ha convertit, juntament amb Carnaval i Pasqua, en una època de forta afluència de visitants”, comenten a l’Oficina de Turisme. I els hotels que obren, pretenen penjar el cartell de ple.

“Passarem el Cap d’any a Roses”, ens explica via electrònica Sandrine, una francesa que està organitzant el seu final d’any. I afegeix: “Hem optat per Roses perquè m’encanta Espanya i els seus paisatges”. Tot i això, normalment l’entorn no és l’únic reclam per menjar els raïms a Roses. Passar la nit del 31 només uns quilòmetres més al nord, a França, a Argelers o a Vilanova de la Raó, significa una despesa extra per les famílies. A més, alguns hotels aposten per la màxima comoditat del client i ofereixen serveis de transport des de Perpinyà. Sense oblidar les revetlles, que combinen música francesa i internacional, amb les típiques sintonies espanyoles de lletra fàcil.

“La nostra clientela aquests dies és francesa”, assegura Francesc Xavier Hornos, cap de recepció del sofisticat hotel Terrassa, “sobretot del Sud, de Tolosa i Perpinyà”. El regidor de Turisme, Gaspar Gallego, s’afanya a ressaltar-ne un altre aspecte: “És un turista que gasta, amb un cert nivell econòmic i que surt per gaudir de les festes i la singularitat del lloc”.

Segons l’Oficina de Turisme, una vintena d’hotels obriran per Cap d’Any. Una part important obre per Sant Esteve i tanca el dia 2. Pocs dies però intensos, diuen. “Per aquestes dates sempre tenim una ocupació molt alta”, explica Susana, recepcionista del Coral Platja, a peu de mar. I la majoria d’hotelers ho corrobora.

Màrius Font, propietari de l’hotel Monterrey, al Passeig Marítim, apunta que són hostes que repeteixen cada any: “obrim pels nostres clients”. Uns clients que fan petites excursions a Figueres o Besalú, i normalment s’interessen per Roses. A l’Oficina de Turisme, ho asseguren: “notem un augment de visites i peticions”.


"És un turista que gasta, amb un cert nivell econòmic i que surt per gaudir de les festes i la singularitat del lloc”, diu el regidor, Gaspar Gallego.











Ocupació alta i client fidel. Més enllà de l’aparença, no és cap fórmula perfecta ni comparable amb l’estiu. Primer, els hotels que se’n beneficien són una minoria, perquè la resta està tancada i no obrirà fins la primavera. “Haurien d’obrir més hotels”, proposa Pere Verdaguer, propietari de l’hotel Els Grecs, “i més comerços, més vida per intentar crear l’ambient de l’agost”. I segon, el fenomen és redueix als grans complexos hotelers de la vila. Al veterà hostal Risech, per exemple, expliquen que no noten gaire el Cap d’Any, ja que no disposen de grans instal•lacions per reunir orquestres, celebracions i balls.

El regidor de Turisme, Gaspar Gallego, fa una valoració positiva d’aquest turisme de Cap d’Any, però creu que cal potenciar-lo. “Hem de ser capaços de fer autocrítica i reconèixer que no disposem de la millor oferta”, reconeix Gallego. El regidor afirma que l’Ajuntament treballa per augmentar aquest perfil de visitants de temporada baixa, però que “la iniciativa privada ha d’assumir un paper molt important”. De moment, els anuncis dels hotels prometen al client que passarà “la nit més màgica de l'any, amb vistes a la Badia de Roses”.

Publicat al Setmanari Empordà, de l'11 de desembre de 2007