Un viatge sense viatgers

El govern local reconeix l’escàs interès ciutadà de la tercera línia de transport públic. De fet, el regidor Agustí Donat no descarta buscar alternatives. Els usuaris estan satisfets del servei, però hi detecten alguns errors.




“Pensàvem que la línia 3 seria deficitària, però jo personal­ment no m’esperava aquestes xifres”, reconeix el regidor de Promoció, Agustí Donat. Ja fa un mes de la posada en marxa de la línia 3 d’autobús urbà, que connecta el centre de Roses amb Mas Fumats, Mas Boscà i Mas Mates. I el govern està decebut pel nombre d’usuaris.

Els primers quinze dies la línia no va tenir cap viatger. “Vam pensar que era la novetat i que s’animaria”, afirma Donat, “però, per desgràcia, no millora”. Després de consultar amb l’empresa concessionària, Autocars Viñolas, el regidor concreta les xifres: “en tot el mes de desembre hi ha pujat una dotzena de persones”.

L’Ajuntament de Roses va activar aquesta tercera línia de transport públic davant de les peticions veïnals. Llavors, per què hi ha tants pocs viatgers? “Ara no tenim gaire gent a Roses, a l’estiu canviarà”, augura Donat.

El conductor de la línia 3 diu preocupat: “El problema és que l’Ajuntament no ha marcat les parades i la gent no sap on pujar. A més, ningú sap que s’ha posat en marxa”. En algunes estacions, com l’Oficina de Turisme, hi ha un cartell escrit només en castellà amb horaris de les dues primeres línies. En d’altres, com Mas Fumats, hi han enganxat un foli informatiu. Però a Mas Boscà, per exemple, la parada no es veu.

És allà, al Mas Boscà, on la Sílvia i la seva filla esperen el bus: enmig del camp i poc protegides de la tramuntana que bufa. Se’n van a passar la tarda al Parc Infantil de Nadal, amb l’atracció de l’autobús inclosa. “He utilitzat aquest servei altres vegades i trobo que és una bona iniciativa”, ens comenta la Sílvia. Coneix el bus gràcies al web Roses Digital, i creu que els horaris són poc flexibles, “a la tarda és difícil combinar”.

A la urbanització veïna, al Mas Fumats, estan “molt contents” amb el servei. Ho diu Graziella Macchi, la presidenta de l’Associació de Residents i Amics de Mas Fumats 2003. I afegeix: “Aquí hem fet molta publicitat del servei i, fins i tot, hem penjat cartells”.

I per què hi ha pocs usuaris? “Tenim un problema”, contesta la presi­denta, “la ruta del bus, creada per l’Ajuntament, marca que la nostra parada és a la carretera. I això és molt lluny de la urbanit­zació, a gairebé un quilòmetre”. Macchi explica que ella volia anar en autobús a la piscina i als cursos de català, però canviarà d’idea si no apropen la parada.

El regidor Donat respon les queixes: “No podem entrar a la urbanització i parar a diversos carrers. No costa res sortir de casa cinc minuts abans, i apropar-se a peu a la parada”.

L’autobús de la línia 3, de l’empresa Viñolas SL, desitjava aquests dies un “feliç any nou” gràcies a un rètol electrònic que té al capdavant. I és que el bus és nou de trinca. Encara fa olor de vehicle acabat d’estrenar, i està adaptat al transport d’infants i minusvàlids.

L’Ajuntament va destinar a la tercera línia 98.000 euros. Amb la subvenció inclosa, cada viatge val 1 euro, un import similar als 0’95 euros que costa a Figueres. “El preu és fantàstic”, opina Graziella Macchi. El regidor de Promoció, Agustí Donat, diu: “el preu és el preu, crec que si l’import fos la meitat, la falta d’usuaris persistiria”.

Des de l’Ajuntament s’esforcen en subratllar que la línia 3 és experi­mental. Agustí Donat no descarta buscar alternatives per solucionar la falta d’usuaris. “Una idea seria connectar en una sola línia les urbanitzacions”, proposa Donat.

La línia de Santa Margarida registra una major demanda
“No tenim gaire gent”, ens explica el conductor de la línia de Santa Margarida, “suposo que a l’estiu, la cosa canviarà”. Malgrat aquestes paraules, la línia 1, que connecta el centre de Roses amb la marina residencial, és la més utilitzada. La regidoria de Promoció Econòmica explica que és la línia amb més usuaris, un màxim de 20 persones cada dia. Però també és la línia amb més freqüència, amb una desena de viatges diaris.

Publicat a Revista de Roses, gener 2008