Envellir amb una mà a la vora


La teleassistència, un servei d’atenció i auxili a la gent gran que viu sola, preocupa la delegació rosinca de Creu Roja. Tenen molta demanda i pocs voluntaris. Però no s’obliden de la seguretat a les platges i als actes multitudinaris, una altra de les seves funcions.



Diuen que s’acaba. Que s’acaba l’admiració cap a la veu de l’experiència. I que s’acaba l’acollida dels avis quan ja no poden viure sols. Això diuen. Ens ho confirmen a la seu rosinca de Creu Roja: “Cada vegada hi ha més gent gran sola”, afirma Jordi Segura, secretari de l’organització. I és que una de les accions de Creu Roja a Roses és la teleassistència a la gent gran, un servei d’atenció i auxili als avis que viuen sols. Aquí la teleassistència té molta demanda, però pocs voluntaris
disposats a ajudar.

A la seu de Creu Roja, un entresol amb vistes a la Gran Via, ens reben tres membres actius de l’entitat. Són Glòria Pascuet, la treballadora que s’ocupa de l’oficina; Mari Carmen Santos, una voluntària, i Jordi Segura, el secretari. Des que Creu Roja va instal·lar-se a Roses l’any 1969, el seu paper ha canviat molt. “Les funcions han variat segons les necessitats de cada moment”, recorda Segura. La Glòria hi afegeix que “cada assemblea de Creu Roja a Catalunya té unes funcions concretes segons les mancances del seu ajuntament”. Avui dia, a Roses, s’ocupen sobretot de la seguretat a les platges i de l’assistència a la gent gran.

És la teleassistència a la tercera edat que els dona feina tot l’any. “Anem molt necessitats de voluntaris. I els pocs que som, estem molt agobiats”, lamenta la Glòria. Pocs rosincs semblen estar disposats a ajudar als ancians: “la gent ja en té prou amb els problemes que té a casa. A més, ajudar a la tercera edat no atrau tant com altres tipus de voluntariat”, reconeixen.

Mentrestant la demanda de l’assistència a distància creix. Ara mateix els membres rosincs atenen 59 persones repartides entre Roses, Castelló, Empuriabrava, Palau Savardera, Pau, Vilajuïga i Cadaqués. Molta feina que s’han de repartir entre un parell de persones. “En dos anys s’ha doblat el nombre de persones que utilitzen la teleassistència, i ja no en podem abastar més”, explica Pascuet.

El funcionament de la teleassistència és simple. La gent gran pot demanar aquest servei a la Creu Roja o als serveis socials dels ajuntaments.Això els garantitza portar sempre a sobre un aparell de mans lliures per demanar ajuda en cas d’emergència. A més, Creu Roja els assegura una visita periòdica dels voluntaris per assegurar-se que tot funciona. “Si el particular s’ho pot permetre es paga ell mateix el servei, que no arriba a quinze euros mensuals”, diu Mari Carmen, voluntària. “Si no, els serveis socials poden cobrir una part o la totalitat de la quota”. Asseguren que molts avis s’hi oposen al principi i creuen que encara no ho necessiten. “Moltes vegades fa vergonya reconèixer que et fas gran i necessites ajuda”, comenta Glòria Pasquet.

Però un cop instal·lat n’estan satisfets, diu Santos. “Al principi es mostren distants. El primer dia hi estàs cinc minuts i el segon, mitja hora. I t’acaben explicant coses que a la seva família potser no s’atreveixen a dir. Hi ha gent a qui li agrada que hi vagis per parlar una estona. D’altres, només et necessiten per anar al metge o acompanyar-los a Figueres”, explica la voluntària,que només rep dietes per cobrir el transport.

“Hi ha gent gran que està molt desvalguda”, ens asseguren. Per això l’ajuda no s’acaba aquí. Creu Roja organitza excursions o sortides al teatre pels avis que tenen teleassistència.La Glòria especifica: “tenim voluntaris esporàdics per aquestes activitats”.

La delegació rosinca de Creu Roja, que compta amb gairebé mig miler de socis, té més funcions. “Tothom ens coneix per la vigilància de platges”, comenta Jordi Segura, “s’organitza juntament amb l’Ajuntament. No ho sembla, però és una feina dura”. L’entitat s’ocupa també de la formació dels socorristes. De fet, Creu Roja inicia de nou aquest abril cursos de primers auxilis i socorrisme aquàtic.

Platges per a tothom
És una de les tasques del servei de platges, però n’hi ha més. Creu Roja disposa de tres cadires amfíbies que possibiliten que els discapacitats i la gent gran pugui banyar-se. I també a la platja, ofereixen a les famílies pulseres identificatives per evitar que els més petits es perdin. Sense oblidar les ambulàncies de Creu Roja que s’ocupen de l’assistència sanitària en esdeveniments amb grans masses de públic.
Ens ho expliquen des del local de l’entitat. La Glòria gesticula i parla efusivament, la Mari Carmen té un fil de veu tímid i càlid, i en Jordi utilitza una expressió seria i greu. Tres caràcters, i un objectiu: ajudar.

Publicat a Revista de Roses, abril de 2008

Creu Roja Roses
Gran Via Pau Casals, 210
De dilluns a divendres,
de 10 a 13h.
– Tel.: 972 25 68 28
– A/e: roses@creuroja.org
– www.creurojaroses.org
Presidenta: Carme Quintana
Vicepresidents: Maria Àngels Foraster i José Futos.
Secretari: Jordi Segura.
Finaçament: quotes dels socis, donacions puntuals, subvencions municipals, actes benèfics i aportació anual de Creu Roja Catalunya.