L'artesania convenç el públic

Ni la pluja ni el vent ho van evitar. La primera Fira d’Època de Roses, que es va celebrar durant tres dies de les festes de Pasqua, ha estat un èxit. Així ho valora l’associació organitzadora, AFITER. El govern local ha elogiat la iniciativa, però l’Associació de Comerciants parla de competència deslleial.


La primera Fira d’Època ha estat l’estrena per a AFITER, una associació no lucrativa fundada expressament per organitzar fires temàtiques a Roses. I el seu president, Ambrosio Martínez, n’està satisfet: “Com a organitzador, la fira ha estat un èxit total perquè hi ha hagut parades molt variades amb tallers participatius i la col•laboració de grups diversos locals que han animat l’ambient”. La trobada ha reunit unes 65 parades d’artesania vingudes de tot l’Estat i les actuacions d’espectacles de grups culturals de la vila i de la comarca.

El president d’AFITER creu que la Fira ha beneficiat el municipi perquè “els visitants es mantenen més hores a la població i, per tant, gasten més”. De fet, els dos punts neuràlgics de la Fira, la plaça de Catalunya i la Rambla Ginjolers, van omplir-se de gent. Això sí, quan feia bon temps. La pluja i el vent es van fer notar des de la tarda del segon dia i van provocar l’anul•lació d’alguns actes.

Malgrat els símptomes del temporal, els firaires semblaven contents. “No ens podem queixar, estem venent força”, reconeixia en Christiano, el dependent de la parada que feia peces de vidre en directe. Els artesants, amb les seves vestimentes medievals, venien de tot l’Estat per participar a una Fira sense antecedents. “És una aposta arriscada”, reconeixien a la parada de les garapinyades, “però estem venent força. Això sí, com a totes les fires, molta gent va amb les mans a les butxaques. Posa-ho, eh, això?”.

Els visitants estaven contents amb la iniciativa. La Fira era un espectacle pels cinc sentits. S’hi podia veure la teixidora fent mocadors de colors a l’antiga o àligues amb mirada amenaçant; s’hi olorava un incens que gairebé marejava i la dolça flaire de les garapinyades; s’hi tastava embotit de cérvol vingut de la Meseta o un refrescant té a la menta; s’hi escoltaven els cops de martell del llauner i s’hi tocava l’estranya textura dels núvols dolços.

“Ha vingut gent només per la Fira, però sobretot ens ha sorprès molt la resposta dels rosincs, que han sortit al carrer”, explica Ambrosio Martínez, el president d’AFITER. A l’Oficina de Turisme ens comenten que la majoria de visitants no coneixia la Fira, però trobava interessant la proposta.

L’alcaldessa, Magda Casamitjana, ha elogiat la Fira perquè “ha fet parlar de Roses a les comarques gironines” i ha donat un valor afegit a la oferta de la vila. Casamitjana creu que la iniciativa d’AFITER és valenta i concorda amb la voluntat del govern de “desestacionalitzar el turisme a Roses”.

L’ACOR, molest
Però la satisfacció no és unànime.L’Associació de Comerciants de Roses (ACOR) està molesta amb la primera Fira d’Època. “És legítim organitzar-la, però no pot tenir el recolzament de la nostra entitat”, exposa la dinamitzadora de l’ACOR, Cèlia Punsí. I aclareix: “S’hauria d’organitzar en temporada baixa. El que no veiem bé és que se celebri per Setmana Santa”, uns dies de gran importància pel sector turístic. L’ACOR parla de “competència deslleial”, ja que molts comerciants s’han vist afectats per la Fira. La Secretària de l’entitat, Montse Sastre, ho exemplifica: “la gent que passa per la Fira i es compra un producte, ja no ens el comprarà a nosaltres. Som en època de crisi, es gasta poc”.

Per la seva part, el president d’AFITER, Ambrosio Martínez, opina que la Fira “no ha perjudicat ni beneficiat als comerciants. M’agradaria parlar amb la gent que es queixa, però reconec que no és massa recomanable tenir un firaire davant depenent de quin negoci es tingui. En futures edicions intentarem solucionar-ho”.


El govern quadripartit treballa en un nou projecte turistic

L’alcaldessa, Magda Casamitjana, valora positivament la Fira. Segons Casamitjana, la iniciativa concorda amb els objectius del govern: “Pretenem buscar una nova marca potent de Roses. Volem que Roses sigui singular”. És per això que disposa d’un grup d’assessors que treballen en el nou projecte, que donarà les seves primeres passes d’aquí a unes setmanes. De moment, l’alcaldessa ha avançat a aquesta publicació que l’executiu promourà la creació d’una plataforma, a mode de consorci, que reunirà el sector públic i privat per dirigir el rumb del sector turístic rosinc.


Publicat a Revista de Roses, abril 2008