"La crisi ens afectarà negativament"

Gaspar Gallego. Regidor de Turisme.



El regidor de Turisme i Comerç, Gaspar Gallego, no pot fer grans recepcions oficials en el seu despatx. Les dependències s’amaguen darrere del mostrador de l’Oficina de Turisme i després d’un passadís estret, ple de fulletons en diverses llengües pels visitants. Gallego sembla tímid però, quan comença a parlar, gesticula i varia el volum de la seva veu. Reflexiona sobre la temporada turística i repassa el primer any de legislatura.

Com augura l’Àrea de Turisme que serà aquesta temporada d’estiu?
És una temporada amb diversos condicionants exteriors: la caiguda del sector de la construcció, i la pujada del preu de les hipoteques i del petroli. Aquesta situació ens ha fet entrar en una espiral de crisi econòmica a nivell internacional. Per tant, la crisi afectarà negativament a Roses i a totes les poblacions que viuen i treballen del turisme. En el nostre cas, una bona part dels ingressos econòmics els genera el turisme i és lògic que ens veiem afectats.

Quins instruments té Roses per reduir els efectes de la crisi?
Primer de tot, nosaltres tenim un nom fet des de fa temps com a Roses, com a Costa Brava, com a Badia i com a Empordà. Som i sempre hem representat una destinació puntera en temes turístics. Però, en els darrers anys, ens hem adormit, no ens hem
promocionat amb els nous mitjans electrònics. Per exemple, no tenim un web turístic de Roses, només disposem de la pàgina de l’Ajuntament. I en aquest sentit haurem de fer una sèrie d’actuacions. Són lentes perquè no hi havia projectes anteriors. Un altre exemple és la creació d’una entitat mixta que reuneixi ajuntament i privats. Estem estudiant quina és la millor fórmula, finalment sembla que ens decantem per una fórmula que els tècnics estan acabant d’estudiar.


Quina és la fórmula?

Seria una empresa mixta municipal amb la presència del sector privat: hotels, restaurants, bars, comerços, zones de lleure, l’Associació de Comerciants, el parc aquàtic, el tren turístic... La idea és que el teixit econòmic i social privat del municipi digui cap a on vol anar, que tingui una entitat que li doni veu. I si això funcionés bé, no es descarta la possibilitat que aquesta gent fos qui prengués la iniciativa i ens digués a l’Ajuntament què hem de fer. L’entitat hauria d’estar en marxa abans de final de legislatura.

Però tan vostè com l’alcaldessa, Magda Casamitjana, van assegurar que l’entitat estaria constituïda abans d’aquest estiu. Com s’explica el retard?
És un tema senzillament jurídic. Nosaltres ja teníem preparat l’expedient per passar pel Ple el mes de març per crear el Consell Sectorial de Turisme. Però què va passar? Teníem l’estructura dissenyada però faltava dotar-la de continguts, i d’això se n’han d’ocupar tècnics. Vam contractar una assessoria experta en aquests temes i ens van alertar que ens equivocàvem de forma jurídica perquè el Consell es trobaria limitat de competències. El Consell no tindria capacitat ni per decidir ni per engegar projectes. I vam decidir aturar momentàniament el procés. Portem tota una vida sense aquesta figura, per tant, allargar-ho sis mesos més no és cap problema. És millor rectificar i fer-ho bé.

Al context econòmic incert, cal sumar-hi la sequera: la conca de la Muga segueix en nivell d’excepcionalitat 2. Roses podrà patir problemes d’abastiment d’aigua aquest estiu?
Radicalment, no. És cert que el tema de l’aigua és un problema. La publicitat dolenta que s’ha fet sobre la sequera que patim i sobre els possibles problemes d’abastiment ens pot afectar. Si algú tenia dubtes sobre on passar les vacances, aquestes notícies l’han fet decidir per una altra opció. Tot i això, les pluges de les darreres setmanes ens garanteixen amb total seguretat l’abastiment d’aigua fins a final d’any com a mínim. Aquest estiu no tindrem restriccions d’aigua, però cal seguir estalviant.

Precisament per estalviar aigua, el govern rosinc ha subtituït les dutxes tradicionals de les platges per rentapeus. Com reaccionarà davant d’aquesta novetat el turista que ve aquí a gaudir, a viure com un rei?
Sí, és un tipus de dutxa més incòmode perquè no ets pots dutxar, només rentar els peus. Però jo crec que la gent és conscient de la situació que patim. La majoria de gent és cívica i sap que l’aigua és un bé que s’ha d’estalviar i cuidar. Crec que només es queixarà la gent que abusa de les dutxes, que mostra poc civisme.

I tercer possible inconvenient de l’estiu: Roses està aixecada per les obres. Quina imatge se’n durà el visitant de la vila?
Sé que sona a excusa, però les coses són com són i no sempre són com ens agradaria que fossin. Les obres són heretades, és a dir, aquest any prou estem fent acabant amb el que ens van deixar i de la manera que ho van deixar. Hi ha obres que han eliminat un munt d’aparcament, s’han fet sense previsió de coordinació... Està previst que a final d’aquest mes de juny s’aturin les obres majors i al setembre s’acabi el que queda. Aquest matí [a 23 de juny] en parlàvem en Junta de govern i totes les obres s’acabaran en màxim 30 dies de treball. Algunes obres ja quedaran transitables a fi de mes: la plaça de Llevant, els carrers dels Doctors...


“La publicitat dolenta sobre la sequera ens podrà afectar”


> El model turístic
Roses està preparada per oferir una oferta turística de qualitat més enllà del sol i de la platja?

Tenim un inventari turístic que és l’enveja de mig món. Som la única població d’Espanya que és vèrtex de tres parcs naturals, tenim una costa llarguíssima, tenim un patrimoni cultural admirable... Una altra cosa és no ho tinguem condicionat i preparat per visitar. En els darrers anys, hi ha coses on s’ha treballat bé i molt. Tenim un passeig marítim que és un orgull tenir-lo. Tenim equipaments fantàstics, com la piscina municipal o el port esportiu. És va fer una bona feina, sí, és cert, però bàsicament urbanística. CIU sempre va posar l’accent en l’urbanisme. Per tant, cal apostar per fer visitables tots els espais pendents. A més, no hem explotat mai el tema gastronòmic, que té molt potencial a Roses.

Què proposen des del govern per revalorar aquest potencial?
Nosaltres vam fer una primera trobada amb restaurants de la vila per potenciar Roses com a destinació on es pot menjar bé. I una de les primeres accions del nostre govern va ser visitar Ferran Adrià i Juli Soler [d’El Bulli]. Els vam comunicar que ens agradaria cooperar amb ells, ja que són referència en aquest àmbit. I la nostra sorpresa va ser que mai abans l’Ajuntament els havia fet cap proposta.

I aquesta predisposició d’El Bulli com es farà visible?
Hi ha converses però, per respecte a les persones de qui parlem, esperarem a tenir coses definides. S’està treballant amb ells com amb la resta de restauradors. Són coses que no es poden fer d’avui per demà.



> Vendre Roses
Com s’ha venut durant aquest primer any de legislatura la imatge de Roses a Espanya i Europa?

Hem mantingut fires on ja s’hi anaven i n’hem recuperat d’altres que s’havien deixat d’anar. Un exemple és FITUR. També he de dir que en alguns casos hem anat a alguna fira perquè des de Turisme de Catalunya o el Patronat Girona-Costa Brava se’ns ha demanat. És el cas de Moscou, on hi vam enviar material promocional.


Roses va estar present també a la reconeguda fira World Travel Market de Londres. Quins resultats es van aconseguir?

Nosaltres com a Ajuntament assistim a aquestes fires amb un objectiu clar: posar el nostre poble en la retina de tots els visitants i operadors turístics. En el cas de Londres, és una fira on es promocionen destinacions amb instal·lacions per fer congressos, que a Roses és el Teatre. La gent s’informa allà de les destinacions, dels atractius de la població... No obstant això, la contractació no es fa allà, és més tard que rebem les peticions. Però així mateix, el que més ens interessa és oferir a l’empresariat de Roses un espai gratuït per tancar els seus negocis a la mateixa fira, a Londres.


Londres no va tenir resultats directes però sí indirectes?

Lògicament. Directes, més tard: vam rebre algunes sol·licituds per demanar més informació. Que després venen o no vénen? Desgraciadament no som els únics. Ni som especialistes en aquest turisme ni ara mateix tenim les millors comunicacions amb Barcelona, que és on arriba aquest tipus de visitant.

I per tancar el tema de marca: A principi de legislatura, vostè va mostrar la intenció de crear un pack comú per vendre l’oferta turística de Roses, Castelló i l’Escala. S’ha avançat amb aquest projecte o s’ha deixat en un calaix?
No, no s’ha deixat en un calaix. Les converses es mantenen però posar d’acord tots els municipis és una cosa molt complicada. El que sí que vam fer és un pas més enllà, que va passar pel Ple municipal. Estem en procés d’adhesió a l’Asssociació Alt Empordà Turisme, que es va crear l’any 2004 i que ara engloba vint municipis. Els més importants de la comarca ja hi som. La filosofia d’Alt Empordà Turisme era la idea que jo defensava i més tard vaig saber que ja existia: vendre la comarca com a destinació turística única, de qualitat i amb tots els atractius reunits. L’Associació porta una feina feta molt important i crec que els petits municipis s’hi aniran apuntant.


“No he rebut ni una suggeriment de l’oposició ”


Per tant, hi ha cooperació entre pobles. I a nivell local, com és la cooperació amb els grups de l’oposició: CIU i ERC?
Gairebé nul·la. En aquesta Àrea no he rebut ni una suggeriment ni una idea... Tant de bo! I és un oferiment que vam fer des del principi. De CIU no m’estranya perquè el regidor que tenien assignat a Turisme no havia trepitjat aquest despatx en quatre anys. No ho dic jo, m’ho van dir quan vaig arribar aquí el primer dia. No m’estranya que no tingui cap projecte si no va entrar mai aquí. El que haig de dir que em va saber especialment greu és la relació amb ERC. Jo sabia que el regidor Marc Danés tenia molta il·lusió per tirar endavant el projecte Pla Local de Turisme. Jo l’he convidat personalment a parlar-ne, m’hi ofert tres o quatre vegades... El que no farem és perseguir la gent. Les bones idees no són propietat de ningú, però cal una voluntat.


Publicat a Revista de Roses, juliol de 2008